Maziva za bicikle i sredstva za čišćenje bicikla

maziva za bicikle i sredstva za ciscenje bicikala

MAZIVA ZA BICIKLE I SREDSTVA ZA ČIŠĆENJE BICIKLA

GENERALNO

Obično su maziva za bicikle lubrikanti ili masti. Lubrikanti su mješavine sintetičkih ulja ili emulzije voska, legirane s raznim elementima poput parafina, molidbena, sitnim kuglicama bor-nitrida, polimera, listićima grafita, pahuljicama teflona, silikonom i slično. Masti su obično litijeva, grafitna, teflonska i slično. Neka mogu biti biorazgradiva. Na primjer, što više maziva za bicikle prianjaju uz lanac, dulje se drže na kiši, više sakupljaju prašinu, pa pjesak brže troši lanac i ostale dijelove. Postoje različitia maziva, a osnovna podjela prema namjeni i uvjetima upotrebe bi bila kako slijedi: mokra, suhe i sve namjene.

Lubrikanti

Lubrikanti pomažu u sprječavanju trenja između pokretnih dijelova lanca koja sprječava habanje i produljuju život, te štite lanac od kontaminacije ili korozije (hrđe). Kod lanca su, na primje pokretni dijelovi valjci i pločice spojeni sa zakovicama. Lubrikanti djeluju tako da prodiru duboko između pokretnih dijelova lanca i prianjaju uz metal; stvarajući zaštitni sloj.

Lubrikanti za mokre uvjete (Wet Lube)

Vlažni lubrikanti su dizajnirani za rad u mokrim uvjetima i imaju tekući nosač s većom viskoznošću. Što znači da ostanu mokri kada se nanose na lanac i bolje prianjaju, manje je vjerojatno da će se isprati. Nedostatak mokrih ulja je da ona privlače prljavštinu lakše od suhih maziva za bicikle, na kraju pokrivajući vaš lanac i mjenjač crnom prljavštinom. Ako vozite u vlažnim uvjetima, trebat će vam mokro podmazivanje, ali ne zaboravite redovito čistiti svoj lanac i ponovno ga podmazivati ako je potrebno.

Upotreba: nanesite po kapljicu na zglob članka, ostavite da uđe u pore i obrišite višak. Poželjno za one koji neredovito podmazuju.

Lubrikanti za suhe uvjete (Dry lube)

Kod suhih lubrikanata nosač je tekučina koja isparava nakon primjene, ostavljajući čestice koje smanjuju trenje. Suha maziva za bicikle rade dobro u suhim i prašnjavim uvjetima, jer će zaštititi i podmazati vaš lanac. Ne djeluju kao magnet za blato, ali se lako mogu isprati na vlazi.

Upotreba: nanesite sloj na čisti lanac i ostavite da osuši, pa ponovite još jednom. Za redovito održavanje.

Lubrikanti za sve uvjete

Lubrikant za sve namjene, je kompromis između mokrih i suhih tipova i prikladnih za opće mješovite uvjete ili za ljude koji jednostavno ne žele previše razmišljati koji lubrikant trebaju za podmazivanje. Ulje opće namjene kao što su 3-u-1 je tipično sveobuhvatno mazivo za bicikle. Ono će podmazati vaš lanac, ali bez prethodno navedenih prednosti koje imaju maziva za bicikle koja su namjenjena za posebne uvjete. Takvi lubrikanti zahtijevaju čestu ponovnu primjenu.

Mast za bicikle

Mast za bicikle se općenito koristi kod ležajeva da bi se rotirali glatko i da se zaustavi ulazak vode ili kod navoja da ih zaštiti od korozije. Masti za bicikle prilično su standardna i poznata maziva. Neke skuplje masti upotrebljavaju čestice teflona kako bi smanjila trenje između pokretnih dijelova.

Bez obzira na mast koju odaberete, budite oprezni da ne primijenite previše masti jer višak masti privući će prljavštinu poput magneta. Obrišite višak ili upotrijebite mlaznicu za doziranje masti za precizniju primjenu.

Odmaščivaći i sredstva za čišćenje

Tekućine za čišćenje bicikla obično se dijele u dvije vrste: odmaščivaći (npr. otapala) koji djeluju na razgradnju i uklanjaju staru masnoću od pokretnih dijelova prije ponovne upotrebe maziva; i opća sredstva za čišćenje (npr .deterdženti), koje se koristi da dovede nepokretne dijelove do lijepog sjaja (okvir, kotači i sl.). Po sastavu ne smiju naštetiti materijalima (aluminij, ugljična vlakna, čelik i sl).

Oprezno s jakim otapalima kod lanaca, jer će zbog male viskoznosti ono ući u svaku poru i otopiti mazivo, a ulja će nakon toga teško ući u te pore zbog puno veće viskoznosti. Tako će se lanac puno prije uništiti. Kako bi se smanjio viskozitet ulja i ono lakše ušlo u sitne pore lanca neki proizvođači lanaca ga zagrijavaju pa ispada kao da “kuhaju” lanac u ulju. Ako niste sigurni u kvalitetu otapala, perite lanac rađe deterdžentima. Pazite da otapala ne uđu u ležajeve glava, pogona, volana! Ne koristite klasični WD-40 za podmazivanje, to je otapalo, a ne mazivo.

Sredstvo za poliranje

Nakon što bicikl nema prljavštinu, posljednji zadatak je dodati zaštitno poliranje okvira i dijelova. Sprejevi koji sadrže disperziju vlage i PTFE (teflon), dobri su izbori. Disperzantno sredstvo odbija vodu od bicikla, štiti ga od korozije, dok PTFE stvara sjajnu završnu obradu. Kod korištenja, biciklistička kozmetika poput ove ima prednost što prljavština teže prianja na teflon i to sljedeći put olakšava čišćenje bicikla.

Ostala sredstva

Iako je u ovom članku glavna tema čišćenje i podmazivanje, spomentu ćemo kratko i ostala tekuća sredstva.

Ulje za suspenziju i ulja za kočnice i suspenzije

Prije svega ova ulja ne smiju biti agresivna na brtvila.

Kod mehaničkih suspenzija ulje ili mast služi za podmazivanje brtvi u cilju glatkog klizanja smanjenja trenja.

Kod hidrauličnih amortizera (suspenzija) i hidrauličnih kočnica, ulja se koriste za osnovno funkcioniranje imaju maziva svojstva, međutim osnovna im je funkcija prijenos sile ili regulacija brzine hoda protokom ulja. Kod servisa koristi ulja preporučena od proizvođača, kako se ne bi uništile kočnice i izgubilo jamstvo.

Mineralno ulje (npr. Shimano, Tektro, Magura…)

Sintetičko ulje (npr. Hayes, Avid, Promax, Formula…)

Neka ulja, kao DOT4 i DOT5 su agresivna, pa mogu oštetiti odjeću i kožu. Kako bi se lakše razlikovala, ulja se razlikuju po boji.

Temperatura vrelišta kočionih ulja je viša od temperature koja se može postići zagrijavnanjem diska kod kočenja. Zbog toga nije moguće da ovo ulje ispari ako jednom dospije na kočione pločice (pakne). Kočione pločice su obično porozne, pa kad se jednom “napiju” ulja potrebno ih je mijenjati. Zato je preporuka da servis kočnica prepustite servisu.

U biciklističku kozmetiku spadaju još:

Mlijeko za gume

Za krpanje sitnih rupica nastalih tijekom vožnje i za tubeless montažu guma.

Sprej za krpanje guma

Mlijeko u spreju za krpanje tubeless guma ili krpanje zračnica.

UPOZORENJE:

Preporuča se ukloniti kotače prije nanošenja spreja, vodeći računa da se sprej ne nanese na bilo koju kočni dio ili kočionu površinu. U slučaju da bilo kakve tvari dizajnirane za smanjenje trenja (maziva) budu nanesene na kočione pločice, diskove ili površine za kočenje, one onečišćuju kočioni sustav. Kontaminirane kočnice znatno smanuju sposobnost kočenja, čineći bicikl nesigurnim. U tom slučaju vjerojatno je potrebno skinuti i očistiti kočnice, a kočione pločice najčešće mijenjati.